اخبار

“اقتدار و عزت ملی” موضوع چهارمین جشنواره خودنویس

خورشاهیان – دبیر علمی چهارمین جشنواره خودنویس – در آئین رونمایی از پوستر جشنواره گفت: “اقتدار و عزت ملی” موضوع اصلی این دوره از جشنواره خودنویس است.

به گزارش قدس آنلاین، مراسم رونمایی از پوستر چهارمین دوره جشنواره خودنویس روز چهارشنبه ۳ خرداد با شرکت قاسمعلی فراست نویسنده و مدرس، هادی خورشاهیان دبیر علمی چهارمین دوره خودنویس، احسان رضایی مدرس و نویسنده، میرشمس الدین فلاح هاشمی مدیرعامل نشر صاد در سالن اجتماعات خبرگزاری مهر برگزار شد.

هادی خورشاهیان با اشاره به این دوره از مسابقه داستان نویسی، گفت: آئین رونمایی از پوستر دوره چهارم خودنویس را به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار می کنیم و این دوره از مسابقه داستان نویسی، در حوزه اقتدار و عزت ملی است.

دبیر علمی چهارمین دوره خودنویس با اشاره به اساتید متخصص و موفق در دوره‌های گذشته خودنویس گفت: تک تک اساتید خودنویس از متخصصان و افراد موفق هستند که آثار موفقی را خلق کرده اند. بنظرم بهترین رمان حوزه دفاع مقدس را آقای قاسمعلی فراست در سن ۲۳ سالگی با عنوان «نخل های بی سر» نوشت. همچنین در آن دوران کتاب زمین سوخته احمد محمود هم جزو کتاب‌های موفق و اولیه حوزه دفاع مقدس بود. احسان رضایی از دیگر اساتید خودنویس به شمار می‌رود که در حوزه‌های مختلف همچون تاریخ و جغرافیا اطلاعات بسیاری دارد.

وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته خودنویس کتاب‌های مختلفی از نویسندگان نوقلم منتشر کرد که می‌توان به دوره دوم خودنویس اشاره کرد که در آن دوره ۶ داستان به اتمام رسید و دو داستان دیگر منتشر شد.

زنان تاریخ ایران، موضوع بخش ویژه چهارمین جشنواره خودنویس

در ادامه فلاح هاشمی مدیرعامل نشر صاد گفت: چهار سال از آغاز فعالیت خودنویس می‌گذرد که نهایتا به نشر صاد واگذار شد. در  دوره چهارم مسیر را با هدف کشف و پرورش استعداد ادامه می‌دهیم و سعی مان بر این است تا از نویسندگانی که استعداد دارند اما جرأت دیده شدن ندارند و یا از شرایط انتشار اثر برخوردار نیستند،پوشش دهیم همچنین در این دوره از جشنواره خودنویس موضوع اقتدار و عزت ملی، و در بخش ویژه، موضوع زنان تاریخ ایران را لحاظ کرده ایم.

مدیرعامل نشر صاد گفت: شرکت کنندگان، طرح‌های برگزیده را برای خودنویس ارسال می‌کنند و پس از ارزیابی داوران، ۲۰ طرح انتخاب می‌شود. تک تک صاحبان۲۰ طرح انتخابی زیر نظر نویسندگان و مربیان بزرگ کشور آموزش داده می‌شوند و در نهایت طرح‌ها تبدیل به رمان و داستان بلند خواهند شد و توسط نشر خودنویس (صاد) منتشر می‌شوند.بسیاری از نویسندگانی که در خودنویس آموزش دیدند و رشد کردند، اسامی شان را در جشنواره‌های بزرگ ادبیات کشور شاهد هستیم و حتی برخی از آنها در استان‌های خودشان مدرس هستند و هنرجویانی را پرورش می‌دهند.

فلاح هاشمی ادامه داد: از تفاوت‌های خودنویس با سایر مؤسسات و ناشران دیگر این است که برای آموزش مبلغی از هنرجو گرفته نمی شود درحالی که امروز شاهد هزینه‌های هنگفتی در امر آموزش ادبیات داستانی هستیم. همچنین پس از حضور افراد در خودنویس، آنها را رها نمی‌کنیم و همیشه حامی آنها هستیم حتی اگر قصد چاپ کتاب شان را در دیگر انتشارات داشته باشند، ما به آنها کمک می‌کنیم.

وی گفت: خبرهای بسیاری دارم که این خبرها را در اواخر خرداد و اوایل تیرماه رسانه‌ای خواهم کرد.

مدیرعامل نشر صاد افزود: اقتدار و عزت ملی موضوع کلی دوره چهارم از جشنواره خودنویس بوده و دارای محورهای مختلف است که می‌توان به موضوع اقوام اشاره کرد. چراکه برخی از اقوام سابقه مبارزه دارند و برخی دیگر در این مسیر فعالیت‌های تأثیرگذاری را انجام داده اند. ما سعی کرده ایم به این موضوعات در محورهای مختلف جشنواره توجه کنیم. بخش ویژه جشنواره هم به موضوع زنان بزرگ تاریخ ایران اختصاص دارد. زنانی که در بحث مبارزه، فعالیت‌های بسیاری داشته اند.

چرا تاکنون وقایع و مسائل ثبت شده راویان فرماندهان جنگ منتشر نشده است؟

در ادامه قاسمعلی فراست نویسنده و مدرس گفت: برای نوشتن در وادی ادبیات دو نکته حائز اهمیت است. اول آنکه افرادی که خودشان را باور ندارند و به رسمیت شناخته نشده اند و در ابتدای راه هستند، جایی پیدا شود تا جذب و انگیزه مند شوند. دوم آنکه به خودآگاهی برسند و مورد تشویق قرار بگیرند.

وی افزود: اگر ما به افراد هم انگیزه دهیم و هم آنکه خودشان را به موجب تشویق‌ها و تقدیرها آگاهی یابند، قطعاً در آن زمینه می‌توانند پیشرفت کنند. ما شاهد آثاری از نویسندگان جوان ساکن روستای دور افتاده‌ای بودیم که به سختی در آن روستا کتاب پیدا می‌شد و آثارشان در جشنواره‌های ادبی خوش درخشید و حتی رتبه یک جشنواره را به خود اختصاص داده بود. نمونه‌های زیادی را شاهد هستیم؛ این جوانان باید تشویق شوند و آثارشان چاپ شود؛ چراکه این امر سبب می‌شود که علاوه بر تشویق، به خودباوری و خودآگاهی هم برسند.باتوجه به این که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آغاز تأسیس نقش تأثیرگذاری داشته است و امروز بسیاری از بزرگان حوزه سینما، تئاتر، ادبیات ریشه در کانون پرورش فکری داشته اند.

فراست گفت: با برگزاری جشنواره‌ها نهالی کاشته می‌شود و اگر جشنواره‌ای ادامه یابد، آن نهال تبدیل به نخلستان می‌شود. متأسفانه اشکال کار جشنواره‌ها این است که پس از چند سال برگزاری، تعطیل و پس از مدتی برگزیدگان رها می‌شوند درحالی که ارتباط گرفتن باعث می‌شود که آنها با امید و تعلق خاطر بیشتری کار کنند.

وی با اشاره به سوم خرداد؛ سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: نگاهم به سوم خرداد تنها به عنوان روز آزادسازی خرمشهر نیست بلکه سوم خرداد روز آشنایی با فرهنگ و دایرةالمعارف جدید است. من سوم خرداد در خرمشهر مصداق عملی و عینی همبستگی، فداکاری، وطنم، کشورم و خاکم را با چشمان خودم دیدم، باور کردم و احساس کردم.

وی ادامه داد: سوم خرداد تنها روز آزادسازی خرمشهر نیست بلکه یک فرهنگ و دنیایی است که هیچ زمانی نمی‌توان آن را فراموش کرد. در آن ایام شاهد بودم که وقتی بسته‌ای که از کردستان یا هر نقطه کشور به جبهه‌ها می‌رسید، باز می‌کردیم نامه‌ای درون آن یافت می شدکه نوشته بود: پسرم؛ فرزندم؛ من هیچ چیز دیگری نداشته ام که بفرستم به غیر از این که برایتان فرستادم. در آن زمان آنقدر منقلب می‌شدم که نمی‌دانستم باید چه بگویم. تک تک این صحنه‌ها، جایش در ادبیات، سینما، رمان، فرهنگ و هنر کشور خالی است. ای کاش می‌شد می‌توانستیم تک تک آن ها را در بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر قرار دهیم، شاید الان قدری دیر شده است اما می‌توان اقداماتی را انجام داد. صرفاً دانستن اینچنین وقایع از جنگ کافی نیست باید بستری باشد تا بتوان در آن به واسطه هنر، آثاری را در حوزه ادبیات، فیلم و سریال خلق کرد.

وی افزود: یکی از ابتکارات جنگ این بود که به همراه هر فرمانده ای، یک راوی اعزام می‌کردند تا راوی تک تک اتفاقات و مسائل را یادداشت کند. چرا امروز این وقایع چاپ نشده است؟ بنظرم بی انصافی است که چنین وقایعی تا کنون منتشر نشده است.

دنیای مدرن موجب شده است نویسندگان جوان در چاپ و نشر آثارشان تعجیل داشته باشند

در ادامه احسان رضایی نویسنده و منتقد گفت: در همه جای دنیا برای نویسندگان نوقلمی که می خواهند آثارشان را منتشر کنند و به جامعه معرفی شوند، کار دشواری است و بر اساس آمار منتشره ۵ درصد از کل صنعت نشر برای چاپ کتاب اولی‌ها است و ۹۵ درصد مربوط به نویسندگانی است که چندین اثر منتشر کرده اند. به نظر می‌رسد این رقم در کشورمان بیشتر است.

وی ادامه داد: تعداد ناشران در کشورمان بیشتر است و بهتر است بگوییم تعداد ناشران کاسب کار بیشتر است و برای دریافت آثار نویسندگان کتاب اولی هزینه بیشتری را مطرح می‌کنند. همیشه به دوستان جوان می گویم این اقدام را نکنید و وارد روابط ناسالم چرخه نشر نشوید، چراکه ناشران اصیل این چنین ناشران کاسب کار را می‌شناسند و زمانی که فرد کتابش را برای چاپ به این ناشران می دهد، همه متوجه می‌شوند که او برای چاپ کتاب مبلغ پرداخت کرده است به همین علت نویسنده دیگر نزد ناشران اصیل و صاحب تخصص اعتباری ندارد و به نوعی اعتبارش را از دست می‌دهد.

این مدرس گفت: مسابقات ادبیات در این زمان اهمیت پیدا می‌کنند تا بتوانند استعدادهای ادبیات را شناسایی کنند و البته اهمیت خودنویس در این موضوع است که نه تنها مسابقات را برگزار می‌کند بلکه به انتشار کتاب‌ می‌پردازد تا جایی که سه اثر صاحب طرح برگزیده را منتشر می‌کند.

وی با اشاره به تعجیل نویسندگان جوان برای چاپ آثارشان گفت: لایک شدن محتوای نویسندگان سبب می‌شود تا دچار یک توهم شوند و همین امر موجب به خطا رفتن دوستان جوان و حرفه‌ای می‌شود. لایک ها در فضای مجازی منجر به تغییر مسیر ادبی آنها می‌شود.این تعجیل در زندگی مدرن به دوستان جوان می‌گوید که زودتر کتاب‌ها را منتشر کنند درحالی که در گذشته اینچنین نبود و مطالب به دفعات متعدد در رفت و بازگشت‌ها اصلاح می‌شد و در این رفت و آمدهای نوشتن مطالب، نویسنده مطالب بسیاری را یاد می‌گرفت. با توجه به این که امروزه به واسطه ناشران کاسب کار و با این سرعت دنیای مدرن، دوستان جوان یادشان می‌رود که فعالیت‌های شان را در مسیر پژوهش و تحقیق پیش ببرند تا مطالب جدیدی را یاد بگیرند.

این نویسنده گفت: عزت ملی موضوعی است که در دوره چهارم خودنویس لحاظ شده است. برای این موضوع حساسیت و توجه بسیاری وجود دارد به همین دلیل کار دوستان جوان در این حوزه بسیار سخت‌تر می‌شود؛ بنابراین خواهش می‌کنم موضوع پژوهش را جدی بگیرید. چنانکه برخی از موضوعات مفید است اما حیف برایش کار تحقیقی شاهد نیستیم. این موضوع را مخاطب متوجه می‌شود چراکه ما با نسلی از مخاطبانی روبرو هستیم که باداستان ها و فیلم‌های روز دنیا مواجه هستند و سلایق شان فرق کرده است. مخاطب امروز با جریان‌های ادبی روز دنیا آشناست.

در پایان نشست، پوستر چهارمین جشنواره خودنویس با حضور قاسمعلی فراست نویسنده و مدرس، هادی خورشاهیان دبیر علمی چهارمین دوره خودنویس، احسان رضایی مدرس و نویسنده، میرشمس الدین فلاح هاشمی مدیرعامل نشر صاد رونمایی شد و هر یک از آنها با نوشتن عبارتی، امضایی بر روی پوستر داشتند.

بازگشت به لیست