سید حسن‌رضا نقوی

سید حسن‌رضا نقوی سیّدحسن‌رضا نقوی، اهل‌کشور پاکستان، ایالت پنجاب، اهالی شهر مندی‌بهاؤالدّین است. او در حال حاضر دانشجوی دکترای مدیریت دولتی دانشگاہ تهران است. نقوی از خانوادہ‌ای مذهبی و انقلابی است و برادر بزرگش 10 سال پیش به دست تکفیری‌ها در پاکستان شهید شد. او نویسندۀ آثار و مقالات متعددی با موضوعات مذهبی و ادبی است. او همچنین ارزیاب مجلۀ علمی-پژوهشی «نور معرفت» (ثبت در وزارت علوم پاکستان) است. کتاب «ولایت‌فقیه» حسن‌رضا نقوی که چندی پیش نگاشته شد، در پاکستان بازتاب گسترده‌ای داشت. نقوی فعّالیت فکری و فرهنگی خود را از زمان مدرسه با پیوستن به سازمان دانشجویان امامیه، که از بزرگ‌ترین مراکز انقلابی شیعه در پاکستان است، آغاز کرد. او مسئولیت‌هایی نظیر معاون رئیس سازمان دانشجویان امامیۀ پاکستان و همچنین مسئولیت تربیتی و فکری سازمان دانشجویان امامیۀ پاکستان را در آن دوران تجربه کرد. علاوه‌براین، معاونت بین‌الملل سازمان ایرانی «فراتر از مرزها» نیز در کارنامۀ او دیده می‌شود. سیّدحسن‌رضا نقوی اکنون مسئولیت کانون دانشجویان اردوزبان در ایران و عضویت در شورای مرکزی سازمان المنتظر مندی‌بهاؤالدین ایالت پنجاب پاکستان را عهده‌دار است.
نقوی علاوه‌بر این‌ها دستی هم بر شعر و سخنوری دارد. سخنرانی‌های ایشان به‌خصوص در ایّام محرم و صفر، در بین اقشار مذهبی پاکستان معروف و اثرگذار است. او علاوه‌بر سرایش شعر در سبک شعر نو، اجرای برنامه «شعر و ادبیات اردو» در رادیوِ دولتی اسلام‌آباد را بر عهده داشته و در حال حاضر مجری برنامۀ نسیم زندگی شبکۀ سحر (اردو) صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. این نویسنده و پژوهشگر پاکستانی دہ‌ها نشان و گواهی‌نامه ملّی ازطرف دولت پاکستان و سازمان‌های غیردولتی پاکستانی دارد.
«سرباز مکتب» عنوان اثر تازۀ نقوی دربارۀ ادوار مختلف سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی است که دربرگیرندۀ دوران زندگی شهید سلیمانی از تولد تا شهادت، با ارائۀ جزئیات و ناگفته‌های کم‌نظیر است. انتشار این اثر به زبان اردو که به سفارش نشر صاد در ایران نگاشته شده است، با استقبال گسترده‌ای در نزد شیعیان و اهل‌سنّت پاکستان مواجه شده است. اینک این اثر به زبان فارسی ازسوی نشر صاد در اختیار فارسی‌زبانان قرار گرفته است و ترجمۀ عربی و انگلیسی آن نیز هم‌زمان در حال انتشار است.