در رونمایی از کتاب «اساطیر در متون تفسیری فارسی» مطرح شد؛
اسطوره نوعی روایت قدسی است
در رونمایی از کتاب «اساطیر در متون تفسیری فارسی» به واژه اسطوره در قصص قرآن و هستی اشاره شد.
به گزارش ستاد خبری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، آیین رونمایی از کتاب «اساطیر در متون تفسیری فارسی» سهشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور ابراهیم اکبری دیزگاه و صابر امامی (نویسنده کتاب) در گوشه نقد برگزار شد.
صابر امامی در این آیین گفت: در کتاب «اساطیر در متون تفسیری فارسی» سعی کردم تعریفی مشخص و علمی در مورد اسطوره ارائه دهم و این واژه را با توجه به فعالیتها و پژوهشهای بزرگان تاریخ جهان تعریف و حد و مرزها را مشخص کنم.
وی اسطوره را نوعی روایت قدسی از آغازها و اولینها عنوان کرد که توسط انسانها یا ماورای طبیعت و فرشتگان انجام میشود و با قصص قرآن کنار همدیگر قرار میگیرد.
امامی ادامه داد: در بسیاری از قصص قرآن، راجع به اولینها صحبت شده که معمولا توسط پیامبران و فرشتگان شکل گرفته است. اما من از واژه اسطوره بهعنوان روایت قدسی به یکی از ویژگیهای اصیل آن رسیدم که زبان این روایت، نمادین است و وقتی زبان نمادین شکل میگیرد که معنایی وسیعتر از واژگان در زبان باشد.
امامی با بیان اینکه ۹ آیه در قرآن وجود دارد که در این آیهها، اسطوره درج شده و حضرت حق در هیچ آیهای اظهارنظر نکرده است، گفت: اسطوره در آیههای قرآن از زبان جوانانی بوده که پدر و مادرشان را به اسلام دعوت میکردند.
وی در بخشی از سخنانش در مورد تفکر استدلالی خود در گذشته بیان کرد: من در آن برهه از زمانی که به تفکر استدلالی نرسیده بودم به دلیل تعریف قصهها از سوی پدرم، همیشه بخشی از ذهن من سرشار از مباحث خارقالعاده، داستانهای آفرینش و متون مذهبی بود که جهان چگونه بوجودآمده و به کجا خواهد رسید.
در ادامه آیین رونمایی از کتاب «اساطیر در متون تفسیری فارسی» ابراهیم اکبری دیزگاه، نویسنده و منتقد ادبی گفت: در این کتاب اطلاعات ذیقیمتی در مورد علوم ادبی، ادبیات و تفاسیر قرآن گردآوری شده است و هرکسی که بتواند با حوصله کتاب را مطالعه کند، میتواند بهرهمند شود.
این رماننویس در ادامه گفت: مفسران در مورد امر اسطوره از آزادیهایی برخوردارند . نگاه کاملا اسطورهای دارند و معتقدند که مفاهیم بنیادین، ادبیات تشبیهی را در برمیگیرد.
کتاب «اساطیر در متون تفسیری فارسی» نوشته صابر امامی از انتشارات صاد شامل «اسطوره و شناخت»، «جایگاه تصویرها»، «رمز چیست و نمادگرایی چه معنایی دارد؟»، «واژه اسطوره در قرآن و تفاسیر»، «سیری در قصههای متون تفسیری» و در فصل ششم نتیجهگیری از مطالب کتاب آمده است.