اخبار

اجتناب جدی نویسنده «واروس» از شعارزدگی تحسین‌برانگیز است

یک منتقد ادبی در نشست رونمایی و نقد «واروس»:

اجتناب جدی نویسنده «واروس» از شعارزدگی تحسین‌برانگیز است

هادی خورشاهیان، نویسنده و منتقد ادبی در نشست رونمایی و نقد کتاب «واروس» نوشته علی دادستان گفت: اجتناب جدی نویسنده از شعارزدگی در روایت تروریسم، پرداختن به مسئله داعش و شخصیت سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی تحسین‌برانگیز است.

به گزارش  خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «واروس» داستان مردم خطه‌ای از ایران است که کمتر به آن پرداخته می‌شود و رونمایی «واروس» که در قالب رمانی جذاب به مقوله تروریسم می‌پردازد آن هم در نزدیکی مکانی در دل پایتخت که کمتر از شش سال پیش مورد حمله داعش قرار گرفته، ضرورت پرداختن به این موضوع جدی را نشان می‌دهد و بیش از پیش فداکاری و حقانیت جوانان مدافع حرم ما را به رخ می‌کشد.

در مراسم رونمایی این اثر که به مناسبت روز خبرنگار در کتابشهر بهارستان برگزار شد، هادی خورشاهیان، نویسنده و منتقد ادبی در سخنانی عنوان کرد: مردم ایران یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم در تاریخ هستند؛ از این رو ضرورت پرداخت به این موضوع و مواجهه با آن که موضوع رمان  واروس است، بیشتر درک می‌شود.

وی توضیح داد: واروس در قالب داستانی جذاب به مقوله ی جدی تروریسم می‌پردازد. این اثر در زمان ارائه طرح داستان (دومین دوره جشنواره ملی خودنویس) طرحی قوی و در عین حال چالش‌برانگیز بود. چالش اول طرح، ایجاد پایگاه مخفیانه داعش در ایران که به لحاظ باور پذیری و رعایت مسائل امنیتی با دشواری همراه بود و چالش جدی دوم، وقوع داستان در جغرافیایی که قومیت محدودیت‌های جدی در نگارش ایجاد می‌کند که خوشبختانه نویسنده به‌خوبی از عهده این دو چالش برآمد.


خورشاهیان «واروس» را از نظر فضاسازی، شخصیت پردازی و نثر روان و جذاب، عالی و قابل توجه و احترام ارزیابی کرد و گفت: اجتناب جدی نویسنده از شعارزدگی در روایت تروریسم، پرداختن به مسئله داعش و شخصیت سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی را تحسین برانگیز است. در نقطه مقابل، علی دادستان با خلق ادبیات و قرار دادن انسان‌ها در موقعیت زندگی، عشق و خیانت، داستانی را نوشته که هم به لحاظ روایت و هم از جنبه شخصیت‌پردازی در دید مخاطب واقعی و باورپذیر است. فارغ از جنبه روایی، این اثر حرف‌های عمیق‌تری در مسئله تروریسم و داعش دارد، از طرفی اثبات حقانیت حضور جوانان مدافع حرم ما در جبهه مقابل با داعش در سوریه و عراق در لفافه داستان که هنوز هم برای برخی مسئله است و از سوی دیگر نشان دادن واقعیت داعش به دور از رویکردهای ژورنالیستی است، نقطه قوت محسوب می‌شود.

در ادامه جلسه، علی دادستان، نویسنده اثر مواجهه با پدیده تروریسم را نیازمند شناخت درست و واقعی از این مفهوم دانست که این نیز به نوبه خود نیازمند روایت درست است. دادستان ضمن توضیح روند نگارش کار و برخورد با چالش‌های پیش رو روایت درست را ناشی از مطالعات و تجربه‌هایی دانست که نویسنده را برای فضاسازی بهتر یاری می‌دهد.

وی افزود: در موضوع مواجهه جوانان ما با مسئله تروریسم داعش اگر روایت‌های داستانی متعدد نداشته باشیم در آینده‌ای که ممکن است چندان هم دور نباشد فرزندان ما با ناباوری و شک با روایت‌های شفاهی ما از این موضوع برخورد می‌کنند. حتی در بحث وقایع و اغتشاشات  یک سال اخیر که افراد و اقشار مختلف جامعه را هرکدام به نحوی درگیر خود کرده بود به‌شدت نیازمند روایت‌های درست هستیم، قطعا کم‌کاری ما در روایت این وقایع، سبب انتشار روایت های جعلی دشمنان و معاندان ایران عزیز خواهد شد.

در بخش انتهایی جلسه، زهرا حسین‌آبادی، منتقد ادبی از دیدگاه یک مخاطب دانشگاهی نیز  واروس را به لحاظ روایی اثری روان و جذاب توصیف کرد و گفت: جای خالی کارهای داستانی از جنس واروس در فضای نشر ما احساس می‌شود.

وی استفاده از همه ابزارهای مشروع در انتقال ارزش‌ها به‌ویژه ابزار قدرتمند هنر برای اشاعه فرهنگ مقاومت را لازم دانست.

بازگشت به لیست